Српско-руски хуманитарни центар

Све о хеликоптеру МЧС-а Русије у Нишу: посада, рад

Представници многих медија обраћају се Центру, постављају питања о ваздухоплову Министарства за ванредне ситуације Русије Ми-8 који је слетео у Ниш. Центар ће покушати да одговори на најчешћа и најважнија од њих.

Пре свега, посада: Владимир Серишев – капетан, Ришат Јусупов – копилот, авиатехничари Михаил Курочкин, Александр Чарушин, Сергеј Лебедев. У Москви су чланове посаде изабрали на основу њихових стручних искустава, како летачког дела тако и инжињерско-техничког. У просеку имају око 20 година искуства. Чланови посаде у авијацију МЧС-а су дошли са претходним искуством. Капетан посаде Владимир Серишев више од 13 година ради у МЧС-у, и учествовао је у спасилачким летовима и борби са пожарима.

Спремност за интервенисање

С обзиром да имамо велико искуство, наша посада је спремна да испуни најразличитије задатке, који су везани за специфичност рада у МЧС-у. Што се тиче задатака у Србији, посада је спремна да испуни задатке, који се тичу борбе са пожарима, у пуном обиму и на најбољи начин. Капетан Владимир Серишев говори:

Tо је запрво лично учешће у прилиминарном извиђању терена, који су обухваћени пожаром – географија терена, руте лета и др; на пример: са српским пилотима смо спровели извиђање терена у околини Сврљига, а затим и територију у близини Босилеграда, где су били локализовани пожари:

  • упознавање с извором водохвата – његова дубина и одсуство предмета у води;
  • директно гашење пожара применом методе избацивања воде;
  • мониторинг ситуације у целости, на основу информација добијених од стране Сектора за ванредне ситуације;
  • превоз спасилаца-ватрогасаца, хуманитарне робе, медицинског особља до места настанка ванредне ситуације, као и евакуација угроженог становништва“.

Сви чланови посаде су искусни професионалци. Чине је два пилота и три сарадника-техничара, који пружају техничку подршку, одржавају и сервисирају хеликоптер и припремају га за лет. У складу са прописима МЧС-а Русије, сви чланови посаде имају сертификате за пружање хитне медицинске помоћи као спасиоци. Тј. међу члановима посаде нема посебно спасилаца или ватрогасаца.

Утисци из Ниша и Србије генерално

„Србија је као наша друга кућа, људи су отворени и дружељубиви" - говори копилот Ришат Јусупов, - „Ја сам у Србији већ други пут, први пут сам био на дежурству 2014.г. после масовних поплава. И даље се сећам српског гостопримства. Бајковита земља, а сам град Ниш је интересантан и пријатан, има много историјских споменика. Природа у Србији је невероватно живописна.“

Искуство прве акције (околина Босилеграда)

Прво практично полетање и акцију гашења пожара имали смо у околини града Босилеграда. Пре самог полетања одржана је припрема – радни састанак са српским колегама (пилотима хеликоптера Бел-406), који учествују у акцији гашења пожара и организују интеракцију у авијацијском делу и представницима Сектора за ванредне ситуације.

Након слетања на место акције, посада је уверила се да је шема узајамног деловања примењена у пракси без пропуста и на високом професионалном нивоу.

Чланови посаде изражавају посебну захвалност српским колегама, пилотима хеликоптера Бел-406, а посебно Владану Косићу – начелнику хеликоптерске јединице. Њихови савети су нам били од великог значаја. Такође, захвалност и особљу и руководству аеродрома „Константин Велики“ у Нишу, који нам обезбеђују полетање и слетање Ми-8 и пружају нам техничку подршку.

Посада истиче повезаност свих структура, ангажованих у акцији 6. августа – служби на земљи, полицију, локалне штабове за ванредне ситуације.

Акција се успешно завршила. Извршена су три полетања, 3 водозахвата из околног језера, укупне запремине око 8 тона воде. Цела акција је трајала више од 3 сата. Успели смо да локализујемо шумске пожаре у планинским пределима и спречимо њихове ширење у правцу насеља Горња Љубата.

Посада је за водозахват користила хеликоптерско ведро, које има могућност да преузима воду из отворених извора (од 3,5 до 5 тоне воде).

Дужина боравка МИ-8 у Србији

У складу са договором између Републике Србије и Руске Федерације, МИ-8 ће са посадом бити на дежурству у току месеца, дејствујући у саставу снага и средстава одређених од стране МУП-а Србије у борби против пожара. Општу оцену ситуације и давање директних смерница ка месту и рејону полетања хеликоптера, обезбеђује Сектор за ванредне ситуације, који је одредио свог припадника у својству координатора, а Српско-руски хуманитарни центар преводиоца за обезбеђивање рада посаде.

По мишљењу капетана посаде, МИ-8 је испробан и поуздан ваздухоплов за оперативно реаговање у овим планиниским пределима.